Układ jezdny

Układ jezdny samochodu składa się z ramy lub nadwozia samoniosącego, osi (nośne i napędowe), zawieszenia kół z ogumieniem.

■ Rama samochodu (płyta podłogowa nadwozia samoniosącego) stanowi zasadniczy szkielet, do którego są przymocowane pozostałe zespoły, jak: silnik, skrzynka biegów, zbiornik paliwa, chłodnica, mechanizmy jezdne, mechanizmy sterowania, nadwozie.

■ Oś nośna samochodu przejmuje część ciężaru samochodu, lecz nie przenosi napędu na koła. Oś napędowa przejmuje część ciężaru samochodu i przenosi napęd na koła. Oś napędowa nosi nazwę mostu napędowego.

■ Zawieszenie składa się z elementów sprężystych (resory), elementów prowadzenia, urządzeń do tłumienia drgań (amortyzatory) i urządzeń do zmniejszania przechyłów bocznych samochodu na zakrętach (stabilizatory). Zadaniem zawieszenia jest łagodzenie wstrząsów i uderzeń, wynikających z jazdy po nierównej drodze.

■ Zawieszenie może być zależne (sztywne) i niezależne, które jako znacznie lepsze jest powszechnie stosowane. Przy zawieszeniu niezależnym każde z kół samochodu (niezależnie od drugiego) może dostosowywać się do wybojów i samo opuszczać się i podnosić w zależności od spotykanych na drodze przeszkód.

■ Koło składa się z tarczy z obręczą i ogumienia. Ogumienie wpływa na zmniejszenie oddziaływania wstrząsów, wywoływanych nierównościami drogi, oraz zapewnia odpowiednią przyczepność kół samochodu do nawierzchni drogi.

■ Ogumienie składa się z opony i dętki. Ostatnio stosuje się również opony bezdętkowe.

■ Bieżnik opony ma podłużne i poprzeczne rowki (rzeźba bieżnika) różnie ukształtowane w zależności od warunków, do jakich opona jest przeznaczona (np. jazda terenowa, jazda po nawierzchniach ulepszonych, po błocie lub śniegu). Woda lub błoto na drodze są wyciskane rowkami bieżnika, a jego wypukłe części przylegają bezpośrednio do nawierzchni zwiększając przyczepność opony.