Budowa czterosuwowego silnika spalinowego

Obserwując budowę silnika z zewnątrz możemy zauważyć pewne urządzenia, jak np., gaźnik, filtr powietrza/filtr oleju, rozrusznik itp. spotykane we wszystkich typach silników.

■ Rozmieszczenie poszczególnych części osprzętu silnika może być różne w różnych samochodach, ale przeznaczenie ich oraz budowa są jednak bardzo podobne.

■ Kadłub silnika wykonany jest z żeliwa lub stopów lekkich i składa się z bloku cylindrów i górnej części skrzyni korbowej, która od dołu zamknięta jest miską olejową. Od strony górnej do kadłuba silnika jest silnie przykręcona głowica, w którą wkręcone są świece zapłonowe. Pomiędzy głowicą a kadłubem znajduje się specjalna uszczelka miedziano-azbestowa.

■ W skrzyni korbowej umieszczony jest wał korbowy, który wraz z korbowodami i tłokami stanowi układ korbowy.

■ Tłok połączony jest przegubowo z korbowodem za pomocą sworznia. W rowki znajdujące się na tłoku są wsunięte pierścienie, których zadaniem jest uszczelnianie tłoka w cylindrze i zgarnianie nadmiaru oleju z gładzi cylindra.

■ Korbowód z wałem korbowym połączony jest obrotowo przez rozbieralne łożysko ślizgowe (panewkę).

■ Do tylnej części wału korbowego przykręcone jest koło zamachowe, które wyrównuje pracę silnika. Na kole zamachowym zamocowany jest wieniec zębaty, który napędzany jest przez rozrusznik elektryczny. Koło zamachowe jest równocześnie tarczą przekazującą obroty do sprzęgła.

■ W przedniej części wału korbowego przykręcone jest koło zębate napędu rozrządu oraz koło pasowe napędu pompy wody i prądnicy.

■ Na każdy cylinder przypada jeden zawór ssący i jeden zawór wydechowy. W zależności od umieszczenia zaworów rozróżniamy silniki górnozaworowe i dolnozaworowe.