DOCIERANIE NOWEGO SAMOCHODU

Pierwszy okres eksploatacji nowego samochodu, tzw. docieranie, ma zasadniczy wpływ na całą dalszą eksploatację samochodu. W okresie tym następuje ostateczne dopasowanie się części współpracujących ze sobą.

Zajrzyj na stronę sklepu fotkom.com.pl z Warszawy – w naszej ofercie znajdziesz ramy do obrazów i luster.

■ Okres docierania w kilometrach przebiegu określa wytwórnia, przy czym zwykle jest to okres wynoszący pierwsze 2000-3500 kilometrów. Zasady postępowania w okresie docierania są określone w instrukcji obsługi samochodu i powinny być w tym okresie bezwzględnie przestrzegane.

■ W okresie docierania nie wolno rozwijać zbyt wielkich prędkości jazdy na poszczególnych biegach. W zasadzie nie powinno się przekraczać na poszczególnych biegach 2/3 prędkości maksymalnej określonej dla danego biegu.

■ Nie wolno również zwiększać zbyt gwałtownie prędkości obrotowej wału korbowego silnika zaraz po jego uruchomieniu (na biegu jałowym), jak i podczas jazdy. Pamiętać należy, że również jazda ze zbyt małymi prędkościami (zwłaszcza na wyższych biegach) jest dla silnika bardzo szkodliwa.

■ Wymiana oleju w silniku powinna odbywać się po określonym przebiegu samochodu, zgodnie z fabryczną instrukcją obsługi, nie rzadziej jednak (przy małych przebiegach) niż co 6 miesięcy.

■ Jeśli samochód jest eksploatowany w okresie zimowym wyłącznie w mieście (częste używanie urządzenia rozruchowego, tzw. ssania) lub w lecie w trudnych warunkach terenowych (zapylenie dróg), a także wówczas gdy nie jest eksploatowany przez wiele dni między jedną a drugą jazdą (jazdy tylko od święta), powinno się olej wymieniać częściej niż to zaleca instrukcja obsługi.

■ Olej należy wymieniać bezpośrednio po zatrzymaniu silnika gdy jest gorący. Łącznie z wymianą oleju należy jednocześnie oczyścić osadnik filtru oleju i przemyć lub wymienić wkład filtrujący. Wkłady filtrujące wykonane z tektury (papieru) używa się tylko jeden raz.

■ W czasie jazdy należy stale kontrolować ciśnienie oleju w układzie smarowania silnika. Ciśnienie oleju jest wskazywane na tablicy rozdzielczej przez ciśnieniomierz lub za pomocą specjalnej lampki kontrolnej. W przypadku stwierdzenia spadku ciśnienia (zapalenia się lampki) należy silnik natychmiast zatrzymać i usunąć przyczynę niesprawności. Tylko w znacznie rozgrzanym silniku, gdy olej jest rzadki, zapalenie się lampki kontrolnej podczas pracy silnika na biegu jałowym jest objawem normalnym pod warunkiem, że przy zwiększeniu prędkości obrotowej silnika lampka kontrolna gaśnie.

■ Jazda bez oleju w układzie smarowania może spowodować poważne uszkodzenia, a nawet zupełne zniszczenie silnika.